Köksprylar uppgradering 1.0

    För några veckor sedan genomförde jag en stor plast-utrensning i hemmet. Men speciellt i köket finns det fortfarande lite plast kvar. Har nu införskaffat lite nya köksgrejer att byta ut de gamla grejorna med.

1. Skärbräda i ekologiskt bokträ: istället för plastskärbrädor, behåller dock en gammal i plast till kyckling som jag kör i diskmaskin efter användning.

2. Vispbunke i rostfritt stål - ersätter bunkar i plast, det är visserligen plast nr. 5 (polypropylen) men åker ändå.

3. Durkslag i rostfritt stål - ersätter vitt durkslag i plast. Dessa belastas ju onekligen om man häller t.ex kokande pastavatten över plasten.

4. Fyra stycken små glasskålar att äta t.ex yoghurt i. Här får 2 keramikskålar gå till återvinningen då de har starka färger och guldfärgad kant.

Nästa projekt blir att hitta matlådor i annat material än plast. Har ej hittat något i affärer, så jag ska ta en runda på återvinningen vid tillfälle. Ni bloggläsare har ju tidigare tipsat om plåt och glas, så får se om jag hittar något bra. Här hemma förvarar vi alltid det som blir kvar av middagen i porslin i kylen, så det blir bara den som jobbar som måste ta en plastlåda - men även denne borde ju få ett bättre alternativ. =)

Tidigare använde vi vaxduk över köksbordet, lätt att torka av, men då den gått sönder och jag skulle köpa en ny, fick jag höra på en av affärerna jag besökte att de inte sålde vaxdukar längre, då de hade innehållit för höga halter av PVC. Så hädanefter kör vi utan vaxduk, men dyker det upp en bra ekologisk variant, så =)


Trevlig måndag på Er!
/A
Marika
2012-02-29 @ 14:33:18
URL: http://www.attblienecoqueen.blogspot.com

Kolla på Tradera, där brukar det finnas rostfria matlådor.

Eva
2012-03-02 @ 17:18:01
URL: http://www.rensaut.nu

Började också fundera på det här med vaxduk... har hittat Himla som verkar vara ett bra alternativ. Detta står om deras vaxdukar:

Himlas underbara vaxdukar är gjorda av linneväv behandlad med vattenbaserad akrylat. Himlas vaxdukar är miljövänliga och innehåller inte PVC. Kan tvättas i 40 grader, men ej torktumlas. Kan strykas på baksidan vid medeltepratur.

Kvalité: 100% lin



Jag blev sugen på att köpa en sån! Mvh Eva

www.rensaut.nu

A
2012-03-05 @ 21:27:36
URL: http://mindreprylar.blogg.se/

Marika: jag kollade där, dock blir det ganska dyrt med frakten tycker jag.



Eva: låter som ett bra alternativ!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mindre prylar

Ett enklare liv med upplevelser i centrum, istället för prylar. Att våga gå sin egen väg, och att inte låta sig påverkas av andras åsikter om sig själv. Ett liv med mindre sysslor, där tid frigörs för att ägnas åt dom man älskar och det man älskar. En viktig del i detta är minskad och medveten konsumtion. Det finns ingen billig mat, inga billiga saker. Priset är det samma och betalas av någon, någonstans.

RSS 2.0