Plastic

Jag försöker generellt sett undvika plast i möjligaste mån, till exempel i leksaker, redskap till matlagning etc. Dock har jag en del plastartiklar hemma eftersom att det ÄR ju ett praktiskt material, lätt att diska av osv. Idag har jag dock gjort en utrensning av plast i hemmet, efter att ha läst respektive sett följande: först läste jag om märkning av plaster, i den lilla återvinnings-triangeln som finns på plastartiklar finns det även en siffra i mitten. Beroende på vad det är för slags siffra avgör det vad plasten innehåller samt om den får användas för matvaror, upphettning och liknande eller om det då kan läcka ut ämnen osv. När min man på kvällen står och vispar maräng i en plastskål ser han plötsligt att det ligger små plastbitar i smeten, som har släppt från bunken. I en bunke som är avsedd för just bakning! Nu ska antalet plast-prylar minimeras ytterligare!
Nu vill jag ha tips av Er läsare, har ni något förslag på vad man kan använda istället för matlådor av plast som tål frysning? De behöver ju inte tåla micro då man kan sätta över på en tallrik innan man ska värma maten. Jag vill också ha förslag på bunkar eller liknande som ej är av plast som tål bakning/vispning.
/A
Helena
2012-01-28 @ 23:58:04

Plåtlådor kanske funkar lika bra.

Pernilla
2012-01-29 @ 09:34:09
URL: http://grontardetnyasvarta.blogspot.com

Jag har också tänkt byta ut plasten, men har inte riktigt kommit igång än.. Jag tror också på plåtlådor till maten och kanske glasskålar till vispning?

Marika
2012-01-29 @ 14:38:08
URL: http://www.attblienecoqueen.blogspot.com

Jag köpte rostfria matlådor i en loppisbutik, samt rostfria bunkar i olika storlekar på loppis. Jag håller också på att sortera bort plastprylar.

Admin
2012-01-29 @ 22:35:09
URL: http://mindreprylar.blogg.se/

Tack för era förslag, det uppskattas! Glas-skålar får det nog bli till vispning i fortsättningen. Rostfria bunkar är praktiskt också, men jag funderar på om det blir repor av ex. elvisp? Får nog införskaffa plåt-lådor till fryst mat, det jag undrar där är om t.ex. syra i mat kan fälla ut metall i maten, typ som i gjutjärnsgrytor? Kanske inte så ofta maten är sur/syrlig men t.ex när man använder citron som smaksättning och liknande.



/A

K

Jag håller också på att byta ut plasten i mitt hem. På loppis har jag hittat bunkar och mått i rostfritt. Till pålägget i kylen har jag hittat glaslådor med lock. Nu sist hittade jag en citruspress i glas. Det går sakta men säkert! :-)

Emmi
2012-01-31 @ 22:07:56
URL: http://blau-auge.blogspot.com/

Hm, det här är ett område där det finns mycket "room for improvement" i vårt hushåll. I likhet med övriga som kommenterat försöker jag att byta ut plastbyttorna mot loppisfynd i rostfritt och glas. Det tar tid men går framåt. Annars finns ju skålar av majsstärkelse men de klarar inte micro eller diskmaskin om jag minns rätt. Men för att äta på eller kylskåpsförvara rester eller liknande funkar de ju bra!

Emmi
2012-02-01 @ 19:02:40
URL: http://blau-auge.blogspot.com/

Jag var på Granit idag, de har superfina rostfria och emaljerade skålar i olika storlekar med plastlock för matförvaring! De har dessutom glasskålar med plastlock (det är ju mer praktiskt eftersom det går att maskindiska och micra) och expediten sa att de skulle få in fler storlekar till våren.

Admin
2012-02-07 @ 18:20:17
URL: http://mindreprylar.blogg.se/

Bra tips Emmi! Får kanske ta en titt där =)



/A

Mia
2013-05-10 @ 00:57:05
URL: http://www.rekostart.se

Hej!
Jag har en nystartad webbshop som säljer rostfria matlådor. Det går jättebra att frysa in mat i dem.
http://www.rekostart.se/index.php?main_page=index&cPath=2

Mvh,
Mia/Rekostart




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mindre prylar

Ett enklare liv med upplevelser i centrum, istället för prylar. Att våga gå sin egen väg, och att inte låta sig påverkas av andras åsikter om sig själv. Ett liv med mindre sysslor, där tid frigörs för att ägnas åt dom man älskar och det man älskar. En viktig del i detta är minskad och medveten konsumtion. Det finns ingen billig mat, inga billiga saker. Priset är det samma och betalas av någon, någonstans.

RSS 2.0