När man kommit en bit i sin rensning.....

Jag har nu i några års tid levt med en "enklare" livsstil, innefattandes färre prylar, mindre total konsumtion etc. Detta har verkligen lett till ett mer lättskött hem. Kan ett hem bli "färdigt" rent rensningsmässigt? Jag känner nog att efter dessa år har vi kommit så långt att vi faktiskt inte äger några onödiga prylar. I början när man rensar och röjer är det ju en belöning i sig att man kan göra sig av med mycket saker - det känns luftigt och man får en frihetskänsla efteråt. På sätt och vis kan man nog säga att det blir lite "tråkigare" att rensa med tiden, de grejer som finns kvar i källarens lådor har redan gåtts igenom ett flertal gånger, så det som finns kvar har någon orsak till detta. Har dock haft ett rensar-sug i helgen, trots vackert väder! Så jag har gett mig på klädlådorna i källaren ännu en gång - och nu fanns det faktiskt en hel del kläder som fick gå vidare till second hand. Nyligen fick jag ge bort lite leksaker (med barnens godkännande) så då fanns det utrymme för att införskaffa två st nya utmanande pussel, något jag har spanat på en tid, då det är en himla trevlig sysselsättning att ägna sig åt tillsammans med barnen.

Tycker ni också att det blir tråkigare att rensa allteftersom, trots att det egentligen tjänar sitt syfte?

/A
jeanette sandelin
2014-04-29 @ 19:40:54
URL: http://litenbruksort.blogspot.se

Faktiskt bara enklare och enklare :)

B
2014-04-29 @ 22:43:34

Fast jag tycker att "grovstädningen" är utförd. Nu gäller det att "hålla efter". Det roliga ligger för mig i att plocka, slänga, ge bort saker som kanske tillkommit som man insett att man verkligen inte behöver - och den inställningen kommer antagligen att finnas kvar. Känner att man blir mer och mer noggrann...man vill ha det svalt och luftigt, lättstädat. Slippa lyfta på saker för att hitta andra. Ja tråkigare kanske det kan kännas eftersom den omvälvande renoveringen är klar...men det är så roligt dagligen ändå att leva i detta prylminskade...

Svar: Jo, och visst blir det lättare och lättare att hålla efter, när prylarna är färre! /Anne
mindreprylar.blogg.se

jeanette sandelin
2014-05-22 @ 08:04:48
URL: http://litenbruksort.blogspot.se

Jag har en plats i en garderob med en papperskasse där jag lägger det som skall ut ur huset. Enkel att ta med sig när den är full. Raka vägen till Returen :)

Svar: Mmm, det är en bra idé. Oftast kan det vara att "få iväg sakerna" som är det knepigaste, trots att beslutet att rensa ut redan är taget. /Anne
mindreprylar.blogg.se

Eva Maria
2014-05-26 @ 15:42:40
URL: http://rensaut.nu/

Skönt att höra att det finns fler som rensar ut trots det vackra vädret...! Kände mig lite galen! Jag fick också sån rensa ut-lust i helgen och gick loss i arbetsrummet! Men annars kan jag tycka att det är lite motigt just nu att ta tag i olika projekt. Men jag läser bloggar för att motivera mig! Kan också berätta att min bok har kommit ut :-) Rensa ut & Lev lättare, den finns bl a på Bokus och såklart på min blogg www.rensaut.nu Ha det fint! Kram Eva Maria

Svar: Va kul att din bok kommit ut, får kolla in! På våra barns dagis samlar dem in kläder och leksaker till Balkan efter översvämningarna, så mina barn 2,5 år och 4,5 år valde ut en påse med leksaker för att ge bort. Då kunde vi prata om situationen där och kändes mer meningsfullt att ge bort lite leksaker för dom tror jag. /Anne
mindreprylar.blogg.se

Pernilla
2014-05-29 @ 19:56:51
URL: http://ekoenkelt.se

Jag tror inte att det egentligen blir tråkigare - men däremot blir det svårare. I början rensar man ju ut en oerhört mängd saker som bara stått och skräpat i flera år, saker som man knappt visste att man hade, eller saker som man länge tänkt att man borde göra sig av med. Men såhär några år senare - även om man fortfarande har lite lite för mycket prylar - så har man ju kvar just dom prylarna som man hela tiden valt att behålla av någon anledning.

Så se det som en utmaning istället! :)

Svar: Jo det är sant. De saker som är kvar har i regel ett högre emotionellt värde - vi har inte längre kvar några "bra-att-ha.saker". Nästa grej som står på tur är mina gamla tentor - har inte riktigt kommit mig för att kasta dom, dock är i stort sett all kurslitteratur såld och antecningar/handouts kastade =) /A
mindreprylar.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mindre prylar

Ett enklare liv med upplevelser i centrum, istället för prylar. Att våga gå sin egen väg, och att inte låta sig påverkas av andras åsikter om sig själv. Ett liv med mindre sysslor, där tid frigörs för att ägnas åt dom man älskar och det man älskar. En viktig del i detta är minskad och medveten konsumtion. Det finns ingen billig mat, inga billiga saker. Priset är det samma och betalas av någon, någonstans.

RSS 2.0