Rensning - en process

Det kanske kan låta lite överdrivet i andras öron, att man kan "lära sig" rensa, eller att det är en process att reducera sina prylar, en process som tar både tid och kraft. Men så är det, tycker jag. För mig personligen har det tagit många år att hamna i det "state of mind" där jag är nu, med ett relativt kallt, eller osentimentalt förhållningssätt till ting av olika slag. Det finns många fällor man kan falla i, när man ska göra sig av med saker. Jag tänkte försöka identifiera några av dessa, på ett amatörmässigt hobby-psykolog-sätt, hoppas ni står ut =)
 
1. "Det är bra att ha" - argumentet. 
 
Jovisst. Varenda pryl kan ju tänkas ha någon funktion för framtiden, det är ju omöjligt att förutspå. Men risken är att livet här och nu försvåras av prylar som är i vägen för mer funktionella ting. En fortsättning på bra-att-ha- argumentet och dess absoluta klimax (tänk om det blir krig etc) har jag också hört. Men då är det väl i första hand mat och vatten och värme man behöver, och på sin höjd lite kläder. Knappast ett garage fullt av prylar =)
 
2. Nostalgi. 
 
Många av våra saker påminner oss om tidigare lyckliga stunder. Här brukar jag försöka skilja på saker som gör mig lycklig som jag vill ha framme (t.ex foton på barnen) och saker som jag gillar men inte vill ha framme. I den senare kategorin brukar man kunna rensa. Ett knep jag brukar använda om jag är osäker är att ta fram saken lite oftare en tid, då kan man bli "mätt på den" så att säga och därefter kunna skänka den vidare. Saker i denna kategori kan vara t.ex vykort eller saker från resor.
 
3. Påminnelse om priset.
 
Alla köper vi på oss saker som vi inte använder eller använder ett fåtal gånger. Här gäller det enbart att se sitt misstag i vitögat ("ja, här försvann 500:- på ingenting) därefter - bort med saken. Jag hade ett par jeans som jag spontanshoppat efter löning (redan här förstår man problemet =) för många år sen. De kostade typ 1200:- och jag använde dom aldrig. Men jag såg dom i garderoben en lång tid och påmindes om misstaget. Så skönt när jag en dag skänkte bort dom. Ett tips om man på sikt vill göra sig av med t.ex en CD-samling (nu finns ju Spotify) på många delar, och man påminns om inköpspriset, är att reducera lite i taget. 5 CD här, 10 CD veckan efter etc....så kan man lura hjärnan lite, och det känns inte lika jobbigt.
 
4. "Varför sälja, när jag inte får tillräckligt betalt"
 
En klassisk fälla. Man kan tendera att övervärdera sina egna prylar, till skillnad från andras "skräp" =)
Men sanningen är ju att att man kan ju bara sälja prylar för den summa som någon är villig att betala. Dessutom tappar ju saker i värde över tid. Säljer du nåt nu som du är rädd att du skulle ångra/behöva i framtiden, kan du med största sannolikhet hitta en liknande vara i framtiden, vars pris har sjunkit i takt med tiden.
 
5. "Jag har inte tid"
 
Ja, det tar tid och kraft att se över sina saker, och att rensa. Men själva tanken är ju att genom denna insats frigöra tid för framtiden. Att veta var man har alla sina saker, att snabbt hitta det man behöver, istället för att leta, leta, leta och sen ändå behöva åka till stan för att köpa en ny pryl för att man inte hittar sin gamla. Även städning går snabbare och lättare med mindre prylar.
 
För egen del har jag identifierat några "nycklar" som bidrar till att det går lättare och lättare att rensa. När det gäller t.ex kläder är jag helt enkelt ganska less på många av mina gamla plagg, det är inte min stil, det är inte sköna material, fel storlek etc. När det gäller böcker, så läser jag i regel inte om skönlitterära verk. Kurslitteratur blir inaktuell, faktaböcker kan ersättas av google. Allt finns ju dessutom att låna på bibblo. Smycken gillar jag inte att bära, känner mig begränsad. Så det är lätt =). Prydnader gillar jag inte alls, så där är det inte svårt att göra sig av med ev. som hittat hit. CD- samlingen rök i senaste flytten. DVD brukar vi hyra när vi ska se film. När det gäller köksgrejer har vi rensat ut den mesta plasten och ersatt med färre ting i trä och stål. Porslinet är ganska udda och har reducerats rejält, fast där tänker jag faktiskt fylla på med nytt enhetligt efter flytten. Barndomsgrejer har jag gått igenom många varv, och helt enkelt tröttnat på det mesta =).
 
Ja det var några tankar från mig denna morgon. Jag hoppas att tonen inte är självgod, det är inte min avsikt. Jag hoppas snarare kunna inspirera till rensning =)  med mitt inlägg. 
 
Ha en trevlig helg alla läsare!
 
/A
Pernilla
2012-08-04 @ 09:47:25
URL: http://grontardetnyasvarta.blogspot.com

Helt rätt! Jag har nog fastnat i alla de fällorna, även om jag börjar bli bättre på det. Varje utrensad pryl ökar på frihetskänslan :)

Svar: Det kan ju vara lättare att "stå emot" när man är medveten om sina tankegångar. Den viktigaste åtgärden i rensning är ju också att bromsa inflödet, kan vara nog så svårt!
mindreprylar.blogg.se

Birgitta
2012-08-04 @ 21:46:02
URL: http://mindreprylar.blogg.se

En alldeles utomordentlig rensnings-manual!
Du har verkligen satt fingret på känslorna!

Mer sådant kanske - ja det får väl övriga läsare bestämma...

Svar: Kul att du gillar den, B! /A
mindreprylar.blogg.se

Yve
2012-08-05 @ 11:55:57

Åh vilket bra inlägg. Precis vad jag behöver nu när det är dags för rensning igen. Det jag tycker är jobbigast är att få övriga familjen att inse att vi inte behöver alla dessa saker.

Svar: Ja det är svårt när inte alla är på samma linje. Ett sätt kan ju vara att vara en "god förebild" att visa övriga att man har koll på sina saker, överskådlig garderob etc. =) /A
mindreprylar.blogg.se

Eva
2012-08-05 @ 20:52:44
URL: http://www.rensaut.nu

Jätteintressant att läsa detta och väldigt motiverande! Ska ta fram manualen när det tar emot! Den här tanken att det skulle kunna bli krig och andra katastrofer kan jag brottas med när det gäller kläder, filtar mm. Men då tänker jag att om jag skänker dem nu så kommer det till behövande.
Kramar Eva

Svar: Ja vad bra att den kan motivera! Jo, är ju bättre att hjälpa i nuet till de som faktiskt behöver, genom dessa hjälp-organisationer, det håller jag med om. /A
mindreprylar.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mindre prylar

Ett enklare liv med upplevelser i centrum, istället för prylar. Att våga gå sin egen väg, och att inte låta sig påverkas av andras åsikter om sig själv. Ett liv med mindre sysslor, där tid frigörs för att ägnas åt dom man älskar och det man älskar. En viktig del i detta är minskad och medveten konsumtion. Det finns ingen billig mat, inga billiga saker. Priset är det samma och betalas av någon, någonstans.

RSS 2.0