Barnrummet

Ett ständigt stökigt rum här hemma är barnrummet - två små busfrön som delar rum måste ju självklart få vara lite stökigt och livfullt -men det finns ju lite knep som gör att det känns mer ordnat - och roligare att leka i.

1. Ett tema. I barnens rum är det djur-djungeldjur kan man säga. De flesta tavlor är med djur, även lampan och mattan. Jag uppskattar färgglatt i ett barnrum, men det får inte bli totalt kaos (tycker jag) då barnen även ska kunna koppla av och vila där.

2. Väggarna: min favorit är att använda väggarna som inredningsfokus, har man små barn får man sätta tavlor och dylikt nog högt så att de inte dras ner. Jag hade tänkt mig en dekoration med stickers, självhäftande stora nallebjörnar, men då de bara finns i PVC fick jag nöja mig med tavlor istället. Vi har en vägg med nalletavlor från samma serie, en vägg med djungeldjur och en vägg med Nalle Puh, tycker att det blir lite busigt men ändå lite samordnat. Utöver det har vi två större bilder med målade djur. Nästa sak att få upp är ett syskonfoto i förstoring.

3. En bänk med förvaring. Under den är det infällt tre små lådor för mindre leksaker, två fack för böcker och tidningar, och ovanpå är det en yta att leka/pyssla på.

4. Ett hörn är avdelat som myshörna, med liten madrass, kuddar, gosedjur och en golvlåda i kartong/textil med barnböcker.

5. Nästa inköp om jag hittar på loppis blir en tallrikshylla av äldre modell, den tänker jag sätta lågt och ha böcker i med framsidan framåt så att det inbjuder till läsning. Hade jag varit händig hade jag fixat det själv, men det är jag inte....än iaf! =)

6. Ett lek-kök är jag också på jakt efter, begagnat och lite större än en vanlig liten barnspis i trä.

7. B har sytt en gardin till barnrummet, med matchande kuddar i sängen, vilket också bidrar till en mer sammanhållen känsla.

8. Jag roterar också bland barnens leksaker, har alltid en-till-två leksakslådor i förrådet, så blir det nästan som nya leksaker när de gamla kommer fram igen =)

Vilka är Era bästa tips för barnrummet?

/A
x-handarbete-pyssel
2012-12-30 @ 08:27:46
URL: http://x-handarbete-pyssel.blogspot.com

Ja, jag håller med, ett barnrum måste få vara ett barnrum där leken och kreativiteten får flöda, MEN där det även finns möjlighet att komma till ro!
Jag har också tänkt så, att binda ihop rummet med några utvalda färger och hålla sig till något tema.
Jag är just i färd med att tänka hur vi ska göra med färger och förvaring i vårt sovrum - Vi delar jag och dottern. Hon har så hon kan dra för draperi för sin säng så hon får sin egna vrå. Där har hon egen hylla med stereo, böcker och leksaker. Det kommer nog bli mycket som förvaras i korgar, så det är lätt att sortera in och så det är lätt att ta fram just det man vill använda.
Och på väggarna blir det enfärgat. Eller, tvåfärgat. En färg på bröstpanel (trol. samma som på den fasta hyllan) och en annan på väggen ovan. Småhyllor (och kanske tavelramar) kommer jag måla i en tredje färg och sedan blir det hennes småprylar som får utgöra färgklickarna/mönster. =)
Åh, vad sugen jag blev på att påbörja projektet genast! Men nej, här ska slutföras lite annat först! =)
Trevlig nyårshelg önskar jag er!

Svar: Hihi, ja ibland vill man verkligen göra allt på en endaste gång! =) God fortsättning!
mindreprylar.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mindre prylar

Ett enklare liv med upplevelser i centrum, istället för prylar. Att våga gå sin egen väg, och att inte låta sig påverkas av andras åsikter om sig själv. Ett liv med mindre sysslor, där tid frigörs för att ägnas åt dom man älskar och det man älskar. En viktig del i detta är minskad och medveten konsumtion. Det finns ingen billig mat, inga billiga saker. Priset är det samma och betalas av någon, någonstans.

RSS 2.0