Kreativitet vs. minimalism

 
Står kreativitet och minimalism i ett motsatsförhållande? Ibland när jag rensar och röjer bland våra prylar funderar jag på om det i slutändan kommer att blir för kalt, för strikt. Städar jag rentav bort prylar kopplat till vackra minnen? När jag tänker på kreativitet och kreativa personer ser jag framför mig kvinnor i långt mörkt hår, stora silvermsycken och lila draperade klänningar, i stora, vackra sekelskifteshus och med överfulla bokhyllor, där det är instoppat papper och målningar ovanpå böckerna.
 
Men kanske att det är en inlärd bild?
 
Min kreativitet får inte näring av ett hem där golvet är överbelamrat av kläder och leksaker, en garderob full av kläder men där en femtedel används, eller ett badrumsskåp med massa ögonskuggor och krämer som inte nyttjas.
 
Nej, för mig är det lättare att vara kreativ när hemmet är "lugnt". Där golven är tomma (och gärna såptorkade, även om det oftast är just grejer framme). Där de få kläder som finns i garderoben allihopa är bekväma och gör mig glad. Där köksskåpen inte är fyllda till bristningsgränsen av allehanda tallrikar och koppar. Där den post som kommer ej är reklamblad med budskap som ropar: Köp!  Där bordet är torkat och tomt.
vill jag sätta mig ner vid bordet och klippa pappersfigurer och rita tillsammans med barnen. Kladda med fingerfärg och skriva barnböcker. Göra små bostäder av en skokartong. Experimentera med nya ingredienser i bröddegen.
 
För mig behövs ett mått av minimalism för att låta kreativiten få komma fram och ta plats. Och mina vackra minnen finns kvar, oavsett om prylarna är kvar eller ej.
 
/A
Eva
2012-07-17 @ 12:17:26
URL: http://www.rensaut.nu

Det är en spännande fråga. Jag har boken "A perfectly kept house is the sign of a misspent life" av Mary Randolph Carter som arbetat för Ralph Lauren. Det är en härlig bok där man får göra besök hos just sådan kreativa personer du beskriver! Men min egen kreativitet mår bättre när det är ordning och reda. Jag har svårt att koncentrera mig när det ligger högar med tvätt och saker runt omkring mig. Sen tänker jag att om man bor ihop med andra är det större hänsyn att ha ordning på sina saker. Det kan vara jobbigt för andra om mina saker ligger överallt! Vilken vacker bild på den rosa blomman! Kramar Eva

Anne
2012-07-18 @ 19:49:04
URL: http://www.mindreprylar.blogg.se

Eva: jo det är som mera vilsamt för sinnena att det är rena ytor och inte så mycket framplockat. Precis som du säger är det lite av en fråga om hänsyn. Vi har försökt ändra oss lite här hemma, från att ha haft ett mer ungdomligt beteende och dra fram men inte sätta undan direkt, försöker vi nu diska bort direkt, vika in tvätt när den kommer från tvättstugan etc, funkar ju inte alltid men jag upplever en stor förbättring. Jo visst är Bougainvillean riktigt praktfull, den är fotograferad i Egypten.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mindre prylar

Ett enklare liv med upplevelser i centrum, istället för prylar. Att våga gå sin egen väg, och att inte låta sig påverkas av andras åsikter om sig själv. Ett liv med mindre sysslor, där tid frigörs för att ägnas åt dom man älskar och det man älskar. En viktig del i detta är minskad och medveten konsumtion. Det finns ingen billig mat, inga billiga saker. Priset är det samma och betalas av någon, någonstans.

RSS 2.0