Städ-och pryl-utmaning!

Hur många kvm bor du på: ca 81 kvm
Roligaste städningen: Dammsuga och tvätta
Tråkigaste städningen: Diska ugnsplåtar och kastruller
Stökig eller pedantisk: Har tidigare ofta haft det stökigt, men med stigande ålder och sen barnen föddes tenderar jag att bli mer och mer ordningssam. Kan dock ha grejer framme, men vill gärna att det ska vara rent under.
Viktigast att städa: Förutom självklara toalett och kök, så uppskattar jag rena golv. Inga smulor under sockarna!
Städar sällan: Dålig på att putsa fönster!

Har du någon samling: Nej, har sålt mina barndoms samlingar av klistermärken och sudd på Tradera.
Lättast att rensa: Böcker, där är jag helt osentimental.
Svårast att rensa: Kläder, förutom nostalgi-plagg även plagg som i nuläget är för små, men som jag hoppas kunna komma i igen kan vara svårt att rensa, men jag försöker! =)
Antal förvaringsmöbler hemma: 3 garderober, en byrå, en tv-möbel som rymmer förvaring. 2 garderober i källaren som är relativt tomma. 3-4 kartonger i källaren och någon säck med mestadels barnkäder och gamla tentor etc.
Antal skor: 2 par sneakers, 1 par träningsskor, 3 par stövlar, 2 par vinterskor, 1 par arbetsskor, 1 par ballerinas, flipflops och kanske något par jag glömt. Använder vissa av dessa skor otroligt sällan eller aldrig och borde rensa bort dessa!
Antal väskor: 9 stycken (handväskor, resväskor, skötväska) här skulle 2 st handväskor som sällan används kunna rensas bort!
Antal böcker: Totalt i hushållet ca 40-50 st, ca 30 av dessa är barnböcker.
Antal CD/DVD: Ett tiotal, olika barnfilmer.
Antal ljuslyktor: 12 st! Endast 3 st står framme, resten är i skåpet. Här borde verkligen rensas! Men inga ljuslyktor nedpackade i kartonger i källaren iallafall =)

Vet inte om ni tycker att detta är kul eller ap-trist? =)

Jag utmanar:

Emmi (blau-auge.blogspot.se)
Marika (attblienecoqueen.blogspot.se)
Pernilla (ekoenkelt.wordpress.com)
Jeanette (jeanettish.blogspot.se)
Eva (rensaut.nu)
Mattlo (mattlo.se)
David (livutanbil.se)

Självklart min kompanjon B och ALLA ANDRA som har lust!!

/A
Mattlo
2012-05-06 @ 12:09:22
URL: http://mattlo.se

Ja vad roligt! :)

jeanette sandelin
2012-05-06 @ 12:37:41
URL: http://jeanettish.blogspot.com

japp! denna köper jag rakt av.

ska grunna en stund - återkommer :)

kram från dalsland//

Eva
2012-05-06 @ 16:00:03
URL: http://www.rensaut.nu

Tack för utmaningen! Fick ångest av uppgiften men jag klarar mig!

Hur många kvm bor du på: Villa 225 kvm (+ garage 50 kvm) + Sommarstuga 130 (men den är till salu)

Roligaste städningen: Toalett och disk, det ger resultat direkt!

Tråkigaste städningen: Grovköket + att jag avskyr trädgårdsarbete, om det räknas till städning. Byta lakan är jobbigt också.

Stökig eller pedantisk: Har som barn och ungdom alltid haft det väldigt stökigt runt omkring mig. Växte upp med kreativa föräldrar i ett sakfyllt hem. Men som vuxen fick jag problem med stress både på arbetet och privat och i den perioden utvecklade jag ett starkt behov att ha det rent och sakfritt i mitt hem. Nu är jag inte stressad längre men jag har insett att jag verkligen mår bättre med luftigt omkring mig.

Viktigast att städa: Det är nog där jag tänker att det finns bakterier, som kök och toalett. Hallen vill jag ha fin också, det är det första intrycket när det kommer besök!

Städar sällan: Ugnen! Vår ugn är helt inpyrd just nu så man kan inte se genom glaset…

Har du någon samling: Många! Luktsuddigum, luktisar, klistermärken, klippdockor, vissa typer av porslin – just nu har jag mycket Green Gate men köper inte mer. Sen har jag många böcker, filmer och CD-skivor om det räknas som samlingar.

Lättast att rensa: Här kan jag inte komma på något förutom små leksaker och pyssel som flyter in i hemmet. Annars tycker jag det mesta är svårt.

Svårast att rensa: Kläder, böcker, filmer, CD-skivor, köksutrustning, porslin, ramar, foton, tavlor. Absolut svårast tycker jag är foton och brev.

Antal förvaringsmöbler hemma: I vår boyta har vi 5 byråer, 9 garderober fulla med kläder till fyra personer, 2 TV-bänkar, 6 bokhyllor Billy, 1 vitrinskåp plus förvaring i köket. Sen har vi lite hyllplan på väggarn här och var. I källaren har vi 4 garderober, 1 stor skänk som rymmer massor, 3 förråd på totalt 30 kvm. Plus sen garaget där bilen inte får plats… Fick akut ångest av den här inventeringen!!

Antal skor: Har faktiskt inte så många skor. Tror det är ca 10 par.

Antal väskor: Tror det är runt 15 st inklusive resväskor.

Antal böcker: Jag har svårt att säga exakt hur många men vi har 3 st höga bokhyllor Billy fulla med böcker. Plus barnböcker ca 150 st gissar jag på men kan vara fler. Sen har vi pärmar i en bokhylla.

Antal CD/DVD: Ca 300 CD-skivor + ca 70 vinyl och ca 250 DVD-filmer inklusive barnfilmer.

Antal ljuslyktor: Intressant! Jag har bara 7 st.

Hoppas ni andra också svarar! Jag tycker det är intressant! Kram Eva på www.rensaut.nu

Anne
2012-05-07 @ 07:02:14
URL: http://mindreprylar.blogg.se/

Eva: Tack för svar! Håller med till fullo om att man kan bli stressad av mycket stök kring sig, men man orkar ju inte alltid hålla efter heller tyvärr. Hoppas det går fint med flytten och allt runt omkring!

Marika
2012-05-08 @ 19:29:42
URL: http://www.attblienecoqueen.blogspot.com

Haha, svar kommer! ;)

Emmi / Blauauge
2012-05-09 @ 21:08:53
URL: http://blau-auge.blogspot.com/

Nu har jag svarat - välkomna in och titta på bloggen!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mindre prylar

Ett enklare liv med upplevelser i centrum, istället för prylar. Att våga gå sin egen väg, och att inte låta sig påverkas av andras åsikter om sig själv. Ett liv med mindre sysslor, där tid frigörs för att ägnas åt dom man älskar och det man älskar. En viktig del i detta är minskad och medveten konsumtion. Det finns ingen billig mat, inga billiga saker. Priset är det samma och betalas av någon, någonstans.

RSS 2.0