Det här har jag gjort bra i år!

Dags för en liten lista över framsteg 2012 (ok bara november än men ändå) inom området rensning och ekologiska val. Jag tänkte lista ett urval av positiva förändringar som jag eller vi i vår familj genomfört hemma i år, så vill jag utmana Er att lista era, ok?! =)

1.Rensat igenom hemmet på ett strukturerat sätt, det är på intet sätt klart utan rensningen fortskrider ju hela tiden i och med att ens prioriteringar och en själv ändras, men i samband med flytten i augusti så gick jag igenom i stort sett allt vilket ledde till en flytt med 27 kartonger för en familj på fyra vilket jag tycker är ok.

2. Rensat ut den mesta plasten från köket, vi använder fortfarande matlådor i polypropylen men bara för "transport" till jobbet, värmer inte i dom etc samt någon skärbräda i plast för kyckling. Alla slevar, burkar, bunkar, etc är utbytt.

3. Inköpt tygpåsar för handling

4. Barnen använder bara nappflaskor i glas, vid aktiviteter/utflykter har vi flaskor i rostfritt stål.

5. Använder bara schampo på barnen någon enstaka gång, annars duschar vi dom med vatten bara.

6. Köper större delen kläder av ekologisk bomull och ok färger, inga plasttryck etc.

7. Rensat ut plastleksakerna, nu är det bara Duplot och några fåtal saker kvar i plast.

8. Väljer ekologiska matvaror i affären i stor utsträckning. Kaffe, mjölk, frukt, potatis, grönsaker, mjöl, ketchup, russin är exempel på matvaror som vi alltid köper ekologiskt nuförtiden, vi försöker även anamma detta tänk på köttvaror etc, köper lokalproducerat etc.

9. Köper hygienprodukter med så kort produktlista som möjligt, undviker parabener, mineraloljor etc.

10. När jag köpte nya mattor valde jag trasmatta av bomull i köket, och en härlig ull-matta i vardagsrummet. Inga plastmattor under små barnfötter.

11. Plockat fram "gamla" kläder ur lådor för att ha dom framme och ge dom en ny chans. Används dom då ändå inte, åker de till second hand.

12. Överhuvudtaget har vi skänkt vidare det allra mesta av det som rensats, för att skapa goda kretslopp och inte belasta miljön.

13. Städar med såpa, funkar till att rengöra allt med nästan =) Har ett starkare medel till toan, men det är åtminstone miljömärkt iaf.

Nu vill jag höra era rensnings- och miljömässiga framsteg, även inom andra områden om ni har lust! Låt oss boosta och peppa varandra!! =)

/A
x-handarbete-pyssel
2012-11-04 @ 12:06:30
URL: http://x-handarbete-pyssel.blogspot.com

Kul utmaning!
Och inspirerande att läsa din lista!
Jag ska se om jag får ihop en egen lista att publicera. Är inte dumt för egen del heller, att gå igenom det gångna året.

Svar: Ja, publicera gärna, inspirerande att läsa!
mindreprylar.blogg.se

jeanette sandelin
2012-11-05 @ 12:15:55
URL: http://jeanettish.blogspot.se

År 2013 blir det helt köpstopp. jag förbereder och längtar. har kollat så att underkläder räcker för jag minns att det liksom tog slut under förra köpstoppet år 2010.
sydde då tre tygkassar som jag ff använder när jag handlar mat.
så gott att rensa och leva med färre prylar och få mer plats och yta!
jag återkommer :)

Svar: Wow, spännande med köpstopp, det vill jag absolut höra mer om!
mindreprylar.blogg.se

jeanette sandelin
2012-11-06 @ 09:05:39
URL: http://jeanettish.blogspot.se

Längtar nu och tjuvstartar med utrensning, platsframställan och att leva i harmoni med mina prylar.

Eva
2012-11-15 @ 19:15:28
URL: http://www.rensaut.nu

Hej!
Tack för utmaningen! När jag satte mig ner och gick igenom vad jag åstadkommit under året blev jag glad! Det är så sällan jag ”berömmer” mig själv. Oftare skriver jag listor på allt jag SKA och MÅSTE göra. Jättebra att sedan följa upp uppgifterna och kunna klappa sig på axeln! Härligt:-)

Under 2012 har jag kunnat fokusera mer på mina tankar kring miljö och lite enklare liv. Eftersom jag gjorde min största utrensning under 2010 och 2011 ser jag att det har lett till något positivt och blivit en grund för hur jag vill leva framåt! Jag vet inte vad ni tycker men jag känner att det här med att leva med färre saker hänger mycket ihop med miljö och önskan om ett mer hållbart samhälle. När jag började rensa var jag inte riktigt säker på varför jag drog igång med mitt projekt, det var mer en känsla av att jag ville ha det lättare omkring mig.

OK – här kommer min lista!

1. Med inspiration från Mindre prylar har jag ersatt det mesta av våra plastredskap i köket. De var ändå väldigt slitna så det passade bra att få idén om att köpa annat material som glas och trä när jag köpte nytt.

2. Jag har jobbat på två klädbasarer med begagnade barnkläder. Överskottet skänkte vi till Barncancerföreningen Syd. Det känns jättekul att få göra detta! Det är en vinn-vinn idé där vi återanvänder kläder, köparna och säljarna är lyckliga och det känns bra att kunna bidra till något där pengar behövs.

3. Jobbat intensivt med min kassabok! Har ju problem med att vara shopaholic med kläder till mig själv och med hjälp av kassabok håller jag det i schack! Har laddat ner en app där jag lägger in en klädbudget. Har även börjat köpa kläder från märken jag tycker är mer OK med hänsyn till miljön, inte alltid ekologiska men t ex Boomerang som jag tycker ändå tar hänsyn. Har försökt med köpstopp i perioder men har inte lyckats!! Men på andra områden har jag dragit ner mina inköp mycket, t ex pynt till hemmet.

4. Lämnat saker på Erikshjälpen några gånger och imorgon kommer de och hämtar 1 vit skinnsoffa, 1 byrå, 1 bord, 1 säng och 4 flyttlådor med allt möjligt!! När vi flyttade i somras passade jag på att rensa ordentligt.

5. Tycker att jag nu har gått igenom alla mina saker. Har ett område kvar… gamla brev! Det är en tuff uppgift. Jag har många brev från min farmor som inte lever längre och jag tror jag kommer att bli lite ledsen när jag läser dem så jag skjuter uppgiften framför mig!

6. Har fortsatt kampen mot ka
bel-tv hemma! Ännu har resten av familjen inte besegrat mig! Avskyr TV-reklamen, speciellt i barnkanalerna. Är mycket nöjd med att svenska barnkanalen inte har reklam!

7. Började med Yoga i våras och blev intresserad av budskapet som bl a är att leva i enkelhet och hjälpa andra. Har blivit lite smidigare och gladare av yogan. (Vikten tyvärr oförändrad:-)

8. Vi har börjat handla vår mat mer medvetet och äter upp resterna. Detta mycket när vi fick bruna påsar från kommunen att slänga matavfall i… då såg man verkligen hur mycket vi kastade!

9. Förklarat för barnen att jag inte köper leksaker med batterier i, eller saker som innehåller övervägande del plast. De har accepterat! Har generellt minskat inköp av leksaker. Jag har visat att de helt enkelt inte får plats på deras rum.

10. Till sist en sak som jag inte rensat ut utan istället köpt: Min Christiania cykel! De är en cykel med låda framtill och jag gillar den så mycket!

Tack för utmaningen! Ska bli intressant att läsa från er andra också! Jag får jättemycket inspiration när jag läser det ni skriver. Kram Eva K (www.rensaut.nu)

Svar: Mycket matnyttigt och klokt! Vill läsa listan om igen!
mindreprylar.blogg.se

Jenny / Ekomamma i stan
2012-11-15 @ 19:43:51
URL: http://livinggreen.se/blogg/ekomammaistan

Nu har jag äntligen skrivit min egen lista! :-)

Mammahäxan
2012-11-27 @ 09:46:39
URL: http://oftaresommar.blogspot.com

Jo, det är min egen lista. Men låna den gärna. Ju fler obstinata tanter i världen desto bättre!

Svar: OJ nu svarade du på A:s inlägg. Du kan ju inte veta att vi är två som skriver denna blogg. A= Anne och så jag B=Birgitta.Tack i alla fall - tillsammans ska vi vara obstinata!
mindreprylar.blogg.se

x-handarbete-pyssel
2012-12-17 @ 20:12:21
URL: http://x-handarbete-pyssel.blogspot.com

Hej!
Äntligen finns min lista att läsa på min blogg =)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mindre prylar

Ett enklare liv med upplevelser i centrum, istället för prylar. Att våga gå sin egen väg, och att inte låta sig påverkas av andras åsikter om sig själv. Ett liv med mindre sysslor, där tid frigörs för att ägnas åt dom man älskar och det man älskar. En viktig del i detta är minskad och medveten konsumtion. Det finns ingen billig mat, inga billiga saker. Priset är det samma och betalas av någon, någonstans.

RSS 2.0