Absolut helt frivillig enkelhet...

Vi är alltså två som skriver den här bloggen, A samt B. Båda drivs vi av en strävan att att "förenkla" våra liv. Att slippa bära på, flytta på, trängas med - upplåta yta till onödiga prylar, kläder, böcker mm. Med på köpet kommer att man så småningom skärskådar alla ev saker som ska inköpas. "Behöver jag verkligen den här prydnaden.."? "Har jag inte redan byxor, tröjor, klänningar som jag kunde använda oftare..?"
 
Det roliga är att man får "svar direkt" när man röjt undan. Omgående får man känslan av frihet och rymd! Värsta kicken skulle jag vilja säga!
 
Ibland när jag t ex saknat en liten gratängform (ni som scrollar tillbaka till bloggens början kan se att jag hade sju stycken...) kan jag tänka...-Nä jag gör en tredubbel sats och fryser in istället - på det sättet gör jag mig själv en tjänst. Det finns mat eller efterrätt till ett senare tillfälle och man sparar kanske både tid och pengar!?
 
Ofta hör jag människor gruva sig för att flytta eftersom de har samlat på sig så mycket. Det kan t o m vara så att de har lådor stående som de inte har rört sedan tidigare flytt för ett tiotal år sedan (!).
 
Själv är jag alldeles för nyfiken för att låta någon endaste liten låda stå orörd!
 
Sedan tänker jag på den kloka författarinnan Lena Andersson som jag skrivit om i tidigare inlägg som säger typ: Jag är inte samma människa som jag var då!
 
Saker som jag jag (B) tyckte betydde något förr kanske jag gärna skickar till Röda Korset, säljer eller slänger vid nästa påseende.
 
Nu ska jag gå ut på stan...Blir jag sugen på att köpa något så får det "tumla runt" i tanken ett tag - innan jag bestämmer att det får följa med hem.
 
På eftermiddagen ska jag gå igenom ett skåp och se om det är något jag kan ordna en bättre förvaring för eller något jag kan göra mig av med.
 
Skåpet är redan ganska tomt...Men...saker har hänt sedan jag tittade in sist och det finns säkert att göra. 
Julklappar som köps in i förväg kan läggas in på lediga hyllor och blir sålunda inget  förvaringsproblem. Skrymmande leksaker som nu säljs till mycket bättre pris än före jul kanske - kan lätt få plats och man riskerar inte att de blir lagringsskadade p g a att de trängs med andra saker som man måste ta fram eller sätta tillbaka då och då...
 
Ja det finns mycket att göra...även för oss som rensat i många år...Det som gör arbetet lätt är ju att det är så ROLIGT att få se resultat direkt! Börja idag kära du. Ta det i små portioner om det är mycket. Men ge inte upp det kommer att lätta allt eftersom!
 
Hör gärna av er om er framsteg! Lycka till!/B
Matilda
2014-10-25 @ 14:44:30
URL: http://mystiskt.blogspot.com

Jo det finns alltid något att rensa ut...
När jag skulle flytta en ganska lång sträcka gjorde jag en jobbig utrensning, nämligen av böcker. Men jag ville verkligen inte bära med mig massa tunga lådor i onödan. Det var över 100 böcker som försvann och det kändes lite vemodigt. Jag har inte saknat en enda. En enda gång fick jag lite panik om jag hade gjort mig av med en ganska dyr grammatikbok men den hittade jag på vinden och kunde andas ut. Numera använder jag mig främst av bokbytarhyllan i föreningslokalen, biblioteket samt e-böcker. Sådan lättnad :)

Svar: Böcker tunga som sjutton när man ska flytta. Ett tips är att fylla lådan kanske till hälften och så resten lätta saker som textilier...Bäst förstås som du gjorde - göra sig av med dem...Kul att du tittade in Matilda! Välkommen åter!
mindreprylar.blogg.se

bara anna
2014-10-26 @ 07:13:42
URL: http://www.baraanna.se

Vad bra att du hittade in till mig och lämnade en hälsning, så jag hittade in här! Vi strävar ju efter samma sak, så roligt att komma i kontakt med likasinnade.
Er blogg hamnar bland mina favoriter.
Vi ses igen!

Svar: Ja det är så bra om vi kan entusiasmera och inspirera varandra till en enklare tillvaro...Välkommen åter!
mindreprylar.blogg.se

Lisa
2014-11-11 @ 02:34:26

Hej!

Inspirerande blogg! Älskar att läsa om utrensning.

Gå med i FB-gruppen "frivillig enkelhet-mer med mindre"(om du inte upptäckt den innan ;)) Där finns likasinnade! :)

Svar: Tack för tipset - ska kolla på det! Kul att du tittade in!/B
mindreprylar.blogg.se

Sanna
2014-11-13 @ 01:39:28
URL: http://krimskramsan.bloggplatsen.se/

Sakta sakta men säkert går det framåt här hemma, försöker hålla hårt i mitt motto: En pryl in två prylar ut.. ;) Har funkat bra hittills.

Svar: Ja men det är ju ett mycket bra motto! Då blir det ju ingen...anhopning! Kul att du tittade in!
mindreprylar.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mindre prylar

Ett enklare liv med upplevelser i centrum, istället för prylar. Att våga gå sin egen väg, och att inte låta sig påverkas av andras åsikter om sig själv. Ett liv med mindre sysslor, där tid frigörs för att ägnas åt dom man älskar och det man älskar. En viktig del i detta är minskad och medveten konsumtion. Det finns ingen billig mat, inga billiga saker. Priset är det samma och betalas av någon, någonstans.

RSS 2.0