Sommar-rensning KLÄDER

Äntligen regn! Skämt åsido, men det betyder att man kan frossa i att städa och rensa utan att känna att man måste vara ute precis hela tiden för att ta vara på det vackra vädret. Har gått igenom min garderob ännu ett varv. Jag känner ingen större lust när jag ser mina kläder, snarare stagnation. Många tveksamma plagg som jag inte riktigt klarat av att "ta tag i". Men nu så.....provade mina klänningar, och ett flertal fick gå till återvinning. En prickig favoritklänning som används under såväl graviditet som annars, men som skaver under ena armhålan. Varför utsätta sig för obehag? Min (nya) filosofi är att alla kläder ska vara 100% för mig. Även en ärmlös klänning i mjukt jeansinspirerat bomullstyg som inte sitter bra över bysten och glider upp i midjan hela tiden. En knäppt klänning som främst används under graviditet, börjat se väldigt sliten ut och kanske inte så smickrande. Två lite dyrare klänningar som jag fått men som inte kändes 100% min stil fick gå tillbaka till den ursprunglige ägaren för försäljning. Ibland avstår en ju kanske från att göra sig av med kläder för att man en gång i tiden lagt ut en (större) summa pengar för detta plagg och kanske använt mycket sparsamt, om ens nånsin. Samtidigt blir det ju då närmast en evig påminnelse om ens "slöseri" varje gång man öppnar garderoben. Så, bort med det dåliga samvetet. Satsar nu över lång tid på att bygga upp en garderob som är precis min stil och mera tidlös. Men det kommer att ta lång tid och jag kommer i första hand att använda de kläder jag redan har. I nuläget delar jag och min man på en garderob för hängda plagg. Vi har en genemsan garderob för ytterjackorna, och sen har jag två hyllplan och han tre hyllplan för våra kläder, och särskilda hyllor för underkläder. Så, egentligen har vi nog inte så mycket kläder, men ÄNDÅ används inte allt. Men snart så!

Hur ser det ut på klädfronten för er andra? Mycket kläder, lite kläder? Använder ni det ni äger? /A
Matilda
2015-07-08 @ 22:04:30
URL: http://mystiskt.blogspot.com

Jag har nog alldeles för många klänningar i förhållande till vad jag använder. I synnerhet sommarklänningar som är för ett klimat vi kanske har max en vecka om året...
Nyligen rensade jag ut en del kläder som sällan användes eller som inte kändes som "jag" längre (har bara inte kommit iväg med dem till secondhand-butiken än). Tidlös garderob låter som ett bra mål. borde jag också satsa på

Svar: Just sommarklänningar kan vara svårt tror jag - för att man associerar dessa plagg till en härlig (kort) tid på året. Även om man har många klänningar så kan man ju kanske kanske bryta vanan att inhandla nya varje säsong - om man vill.
mindreprylar.blogg.se

B
2015-07-08 @ 23:38:03

Evig påminnelse om slöseri - exakt!

Svar: :)
mindreprylar.blogg.se

Granntanten
2015-07-11 @ 23:27:59
URL: http://granntanten.wordpress.com

Jag har rensat igenom mina kläder två gånger och ändå tycker jag att det är för mycket var. Måste gå igenom igen och bara spara det jag verkligen gillar och trivs i. Resten får gå till lokala hjälpsecond hand:en.

Svar: Jo, man brukar ju behöva gå igenom flera gånger, man ändras ju, livet ändras etc. Man ser det med nya ögon hela tiden.
mindreprylar.blogg.se

Marie
2015-07-15 @ 22:38:51
URL: http://petitelife.spotlife.se

Alldeles för mycket kläder jämt trots rensande.

Liie
2015-08-12 @ 21:42:42
URL: http://liielarsson.se

Heja dig som fått iväg så mycket av det du tvekat på! :) Just kläder tycker jag är lite svårt också att rensa ut, finns vissa plagg som jag inte kan göra mig av med trots att de knappt är använda och kanske inte ens passat mig på år och dar. Men till slut släpper det, verkar det som. Jag la nyss ut ett par skor till försäljning, helt oanvända men har äntligen kommit till ro med att de faktiskt är alldeles för höga för mig. En liten bit i taget så.. :)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mindre prylar

Ett enklare liv med upplevelser i centrum, istället för prylar. Att våga gå sin egen väg, och att inte låta sig påverkas av andras åsikter om sig själv. Ett liv med mindre sysslor, där tid frigörs för att ägnas åt dom man älskar och det man älskar. En viktig del i detta är minskad och medveten konsumtion. Det finns ingen billig mat, inga billiga saker. Priset är det samma och betalas av någon, någonstans.

RSS 2.0