Kläd-strategi

Jag har ju som bekant rensat och skänkt bort en stor del av mina kläder - i syfte att förenkla livet och att bara ha bekväma kläder som jag trivs i. Ju mer man rensar, ju närmare kommer man ju kläderna som också är laddade med nostalgiska värden, post-konsumtionsångest med mera. Men det finns ett trick att komma runt det. Har jag ett sånt plagg som jag tvekar på, tar jag helt enkelt fram det (det ska bara vara ETT plagg i taget) och försöker använda det JÄMT i en period, typ några dagar. Det blir som ett intensivt test huruvida det verkligen är bekvämt och passande. När man provar ett plagg snabbt i samband med garderobsrensning så kanske det skaver lite i armhålorna, men "det är nog inte så farligt, ändå" och så kanske det behålls för att aldrig användas. Men, med detta test kommer du bli fullständigt galen om det är obekvämt t.ex, och motiverad att skänka bort plagget. Alternativt, påmind om vilket härligt plagg det är, och börja använda det på det sätt som det förtjänar. Mitt senaste test var av en grå, stickad poncho/kofta som hamnat i glömska lite. Nu använder jag den flera ggr i veckan, perfekt höstplagg! Jag slipper konsumera något nytt plagg, bra, både för plånbok och miljö. Nästa test blir ett par mörkblå slim-fit stretchjeans. Utdömda i mina ögon, men hänger kvar. Nästa vecka får de chansen att visa vad de går för! :) Vad säger ni, bra metod eller inte? Har ni några andra specialtricks? Ha en fortsatt skön söndag! /A
Granntanten
2015-09-06 @ 21:57:42
URL: http://granntanten.wordpress.com

Smart idé! Jag har konmariat mina kläder men det finns nog mer att gå igenom ändå är jag rädd, igen. Ju mer man konmariar sig, desto petigare blir man med vad som får lov att vara kvar.

Karin

Ja, det är en bra metod! Jag använder också plagg en hel dag om jag är tveksam. Sek vet jag om jag vill ha det igen eller inte. Så sant som du skriver att en snabb provning inte alltid räcker.

ANNA
2015-09-07 @ 21:27:03
URL: http://www.wonderings.blogg.se

Mitt tips för att inte ha en massa onödiga kläder hängande är att vara vääääldigt petig med vad man släpar hem och att aldrig spontanshoppa. Jag har en lista på sådant som kan behöva kompletteras med och det är mkt sällan jag köper något utanför den listan. Ett knep är ju att bara ha kläder som passar ihop, då slipper man känna att "jag har inget att ta på mej, allt är hopplöst i min garderob". Jag har nästintill 100% av mina plagg i en enda färg dessutom, svart.

Alla de där olika utmaningarna om att hs ett fåtal kläder och använda endast de under en period (typ 33 plagg i 3 månader, 4 plagg + lulllull + träningskläder i en vecka osv), jag skulle inte kunna hänga på såna för jag har och använder så få olika plagg alltid.
Jag sätter endast! på mej sådant som jag verkligen trivs i och gillar och skulle aldrig köpa något obekvämt för att det är snyggt, modernt, passande socialt osv...

Jag får jämt höra att jag har snygga kläder/klädkombinationer och om ämnet kommer upp så uppfattar folk mej som att jag har många olika kläder istället för rätt få som jag kombinerar olika efter tycke och årstid.



Å så en liten bekännelse... Om jag hittar något som jag tokgillar så kan jag absolut köpa fler exakt likadana.

jeanette sandelin
2015-09-15 @ 16:04:58
URL: http://thejeanettishway.blogspot.se

Så jätteklokt! Så ska jag oxå göra. Jag älskar kläder och har drivor så det blir ett gediget arbete. Men kul ska det bli :) TACK för världsbra tips! Kram fr sö Dalsland.

Marie
2015-09-22 @ 21:40:54
URL: http://petitelife.spotlife.se

Jag gillar din metod! Så mycket att det är möjligt att jag kommer att testa den själv. Jag har precis det problemet, jag rensar garderoben och provar kläder och sparar det som har potential att användas. Att köra intensivanvändning av dessa kläder låter effektivare




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mindre prylar

Ett enklare liv med upplevelser i centrum, istället för prylar. Att våga gå sin egen väg, och att inte låta sig påverkas av andras åsikter om sig själv. Ett liv med mindre sysslor, där tid frigörs för att ägnas åt dom man älskar och det man älskar. En viktig del i detta är minskad och medveten konsumtion. Det finns ingen billig mat, inga billiga saker. Priset är det samma och betalas av någon, någonstans.

RSS 2.0