Plan inför flytten

Nu är det ca 7 veckor kvar tills vi ska flytta, en lång flytt som kräver flyttfirma. Jag har rensat på en hel del under en ganska lång period, mer ibland, mindre ibland såklart beroende på familj och andra aktiviteter. Min plan för kommande veckor är följande:
 
* Har upprättat en lista på sånt som ska säljas, och när. 
 
* Har upprättat en lista på sånt som ska avyttras, och när.
 
* Ett litet område av lägenheten, ska varje eller kanske mera sannolikt ca varannan kväll, rensas igenom.
 
* Jag gör en slags inventering av den post vi får, all adresserad reklam eller dylikt, mailar jag och ber att de ska sluta skicka. "Viktig post" skriver jag upp avsändaren på, för att komma ihåg att adress-ändra. Vi tänker nämligen inte att ta någon eftersändning av post denna flytt, vis av erfarenhet vet jag att det man får betala för är eftersändning av adresserad reklam mestadels.
 
* Förbrukningsvaror används upp, men ej in absurdum. Men vi har mycket olika mjölsorter etc, dessa ska omvandlas till bröd. Alla kryddburkar kommer dock inte att kryddas upp ;)
 
* Flyttkartonger packas relativt sent, för att minska på antalet onödiga saker som följer med i flytten.
 
Ikväll t.ex har jag gått igenom våra papper (som finns i två stora mappar, eller pappersarkiv) öste ut allt på bordet, och sorterade sedan in det som behöver vara kvar. Trots att jag rensat dessa rätt nyligt gick det ända att rensa mer nu =) Sedan gick jag en runda i skåpen och plockade ihop alla papper, kvitton t.ex som ska sparas, och satte in i arkiven. Var sak på sin plats, som Alfons Åbergs pappa säger =)
Att bara göra nåt rätt litet, kan kännas lite futtigt när man "har feeling" och vill rensa stort. Men jag tror på den här tekniken, tror att det blir mera grundligt. 
 
Ekologisk fingerfärg som målas upp innan flytt =)
 
 
Vilka är Era bästa flyttningsknep?
 
/A
 
Carola
2012-07-05 @ 19:06:34
URL: http://www.barnboksbloggen.se

Vi har precis flyttat, dock bara inom stan. Började packa långt innan flytten, böcker och sånt framförallt. Det kändes som ett måste med två barn, 5 år respektive 10 månader. Vi valde att stoppa merparten av sakerna i banankartonger istället för flyttkartonger, tvärtemot andra flyttar. Detta eftersom vi har grymt mycket böcker och man orkar bära en banankartong full med böcker, men inte en flyttkartong med böcker, Och vi har tyvärr inte heller så mycket lätta saker så att vi kan fylla upp alla flyttkartonger om man bara packar till hälften. Dessutom upptäckte vi att det var mycket lättare att stuva in i släpet när alla kartonger var lika stora. Väldigt praktiskt.

Ett annat tips är att vara extremt tydlig när man märker alla kartonger. Med två små barn, eget företag och semesterresor så har vi ännu inte hunnit packa upp allting och då underlättar det grymt mycket att veta exakt i vilken låda man ska leta om det är något man behöver.

Vi var också noga med att rensa i god tid innan flytten, men däremot hann vi inte sälja undan allt så vi har med oss några kartonger märkta "Tradera" som vi får ta itu med till hösten/vintern.

Ditt tips, att hålla koll på posten innan flytten för att slippa eftersändning var himla smart, det ska jag komma ihåg inför nästa flytt. Håller med om att det till stor del är reklam som eftersänds. Och dyrt är det, framförallt när man har eget företag (totalt ca 1300 kr)

A
2012-07-07 @ 23:40:25
URL: http://www.mindreprylar.blogg.se

Tack för din kommentar! Jag har också tänkt att vi ska märka ordentligt, så att man har koll på vad som finns var. Vi satsar denna gång på ca 20-30 kartonger max, så jag hoppas att det kommer att bli hyfsat överskådligt, om vi klarar det vill säga =)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mindre prylar

Ett enklare liv med upplevelser i centrum, istället för prylar. Att våga gå sin egen väg, och att inte låta sig påverkas av andras åsikter om sig själv. Ett liv med mindre sysslor, där tid frigörs för att ägnas åt dom man älskar och det man älskar. En viktig del i detta är minskad och medveten konsumtion. Det finns ingen billig mat, inga billiga saker. Priset är det samma och betalas av någon, någonstans.

RSS 2.0