Barnkläder

Rensar bland bäbis - och barnkläderna, hjälp! Kan det bli mer nostalgi? =)

Här är det en viss balansgång tycker jag, då jag sparar kläder om man har turen att välsignas med fler framtida barn.  Att återanvända är ju både billigt, miljövänligt och det viktigaste - urtvättade kemikalier i plaggen. Men samtidigt som med allt annat har man ju sina favoriter, dessa sparas självklart! Andra plagg kanske är fina, men med krångliga knappar, trång ringning, eller på annat sätt ej optimala i mina ögon. Dessa får glädja någon annan, som uppskattar dom.

Jag tycker att det viktigaste med barnkläder är att de är MJUKA, och lätta att röra sig i, lekvänliga! Sen gärna rejäla muddar i midjan och nedtill i benen. Gärna färgglatt, och jag använder alla färger oavsett kön. Köper jag nyproducerat väljer jag nästan uteslutande ekologisk bomull. Stora tryck gillar jag inte, och känns trycket dessutom lite "kladdigt" på ytan kan det vara PVC - undvik!

Om man har syskon eller vänner och bekanta som väntar smått, kan man starta en god trend genom att erbjuda sina avlagda barnkläder till dessa, efter användning kan dom då passera vidare, och kanske tillbaka igen. Kläder i de allra minsta storlekarna hinner ju sällan bli slitna, dock finns det risk för fläckar =)

Vad är Era tankar om kläder till de små?

/A
Emmi / Blauauge
2012-05-13 @ 21:38:09
URL: http://blau-auge.blogspot.com/

Åh, barnkläder är en av mina akilleshälar för tillfället. Eller barn/bebissaker överhuvudtaget faktiskt. I början var jag jätteduktig på att rensa ut och ge bort urvuxna kläder men nu har jag inte riktigt tid utan lägger bara ner allt urvuxet i källarförrådet.



Men jag håller med dig, spara favoriterna och ge bort resten är min melodi!

A
2012-05-15 @ 21:18:35
URL: http://mindreprylar.blogg.se/

Emmi - ja, det är lätt hänt att det bara samlar på sig. I perioder märker jag upp påsarna med storlekar för att det ska vara lätt att hitta, andra gånger blandar jag alla möjliga storlekar, rörigt värre =)

Ekomorsan
2012-05-16 @ 20:11:38
URL: http://www.ekomorsan.com

Vi har köpt en hel del begagnat eller lånat till barnen. Mycket av det vi faktiskt köpt till barnen har varit ekologisk bomull. Vi har sparat ALLT som vi köpt hittills, men tanken är att allt som inte är nostalgisk, så som allra första plagget på bb etc, ska ges vidare :)

A
2012-05-18 @ 20:30:43
URL: http://mindreprylar.blogg.se/

Ekomorsan: ja, det brukar ju kännas svårast med alla rensningar innan första plagget/prylen, när man väl kommit igång går det ibland av bara farten =)




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mindre prylar

Ett enklare liv med upplevelser i centrum, istället för prylar. Att våga gå sin egen väg, och att inte låta sig påverkas av andras åsikter om sig själv. Ett liv med mindre sysslor, där tid frigörs för att ägnas åt dom man älskar och det man älskar. En viktig del i detta är minskad och medveten konsumtion. Det finns ingen billig mat, inga billiga saker. Priset är det samma och betalas av någon, någonstans.

RSS 2.0