Märkesväskor

Hörde för några dagar sedan en reklam för någon radiokanal där de tydigen lottade ut märkesväskor. Man fick höra lyckliga vinnare skrika ut sin eufori över denna vinst. Är det bara jag som fattar INGENTING? Vad är lockelsen med en väska för flera tusentals kronor? Kvaliten kan ju omöjligt försvara priset. Är det en känsla av att vara betydelsefull, rik, att ha en livsstil liknande kändisarnas? Jag kan inte låta bli att slås av tanken hur vi människor, och i synnerhet kvinnor via reklam och annat uppmanas att ägna våran tid och våra tankar åt saker som kläder, skönhet etc. Kanske för att vi inte ska ägna oss åt viktigare frågor? Självklart anser jag inte att man måste rädda världen varje ledig minut och att det är fel att kolla på kläder etc, men jag menar står detta i rimlig proportion till våran tid, till vad vi gör av våra liv?

/A
Marika
2012-06-01 @ 10:08:35
URL: http://attblienecoqueen.blogspot.com

Jag håller med dig, jag fattar inte heller...?

Anita
2012-06-01 @ 19:37:59

På pricken! Kan inte heller förstå att man vill vinna (eller ens ha) en dyr väska. Om man verkligen behöver en finns det alltid funktionsdugliga och ofta roliga/annorlunda väskor på typ Myrorna för en billig peng.

Eva
2012-06-04 @ 09:48:09
URL: http://www.rensaut.nu

Vilken intressant reflektion du gjorde. Jag håller helt med dig. Jag känner mig ibland "lurad" in i ett system där jag ska ägna min tid åt att drömma om flashiga saker. För en tid sedan läste jag om det här fenomenet i Sydsvenskan och jag minns rubriken: Svenska folket vill inte ha revolution, de vill ha nya tapeter. (Lite kul tyckte jag, att de hittade rätt i vår tids inredningshysteri!)

Ang just väskor skulle jag kunna betala mer om jag visste att den var helt rätt tillverkad med hänsyn till miljö och arbetskraft, men när vi köper en märkesväska är det ju ingen garanti bara för att den är dyr.

Ha en bra dag! /Eva

Handarbete/Pyssel
2012-06-04 @ 15:42:43
URL: http://x-handarbete-pyssel.blogspot.com

:) Bra inlägg!

Jag håller med föregående talare, om miljö och arbetskraft/högre pris! Men annars kan det minsann kvitta med dyra väskor!

Anne
2012-06-07 @ 13:35:51
URL: http://mindreprylar.blogg.se/

Tack för Era kommentarer! Läste om att Hermès Birkin - väska kostar 60 000 kr om man väntar ca 3 år i kö. Vill man ha den direkt kostar den över 120 000 kr!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mindre prylar

Ett enklare liv med upplevelser i centrum, istället för prylar. Att våga gå sin egen väg, och att inte låta sig påverkas av andras åsikter om sig själv. Ett liv med mindre sysslor, där tid frigörs för att ägnas åt dom man älskar och det man älskar. En viktig del i detta är minskad och medveten konsumtion. Det finns ingen billig mat, inga billiga saker. Priset är det samma och betalas av någon, någonstans.

RSS 2.0