En pryl som inte jag har......

Längesen!

Tänkte därför att det var dags med en liten "innan-adventsutmaning", vilka är på? Temat är "en pryl som inte jag har - som jag tror att många andra har" och så en liten motivering varför just du har valt att inte skaffa denna pryl. Tänkte att det vore kul om vi försöker lägga till en annan pryl än föregående person, så det inte blir så många upprepningar- vad tror ni om det?

Den pryl som inte jag har.....*trumvirvel* är en Iphone/smartphone!

Skälet till detta är att jag dels inte vill införskaffa ny teknik med tanke på miljön då min gamla mobiltelefon duger utmärkt att ringa och sms:a med. Sen tror jag inte att det är så bra ur strålningsaspekt att hela tiden bära sin mobil påslagen nära kroppen och surfa/kolla appar då tillfälle ges. Sen är det dyrt och så känns det som det kan vara lite stressande med alla appar och så också?

Jag utmanar följande:
 
litenbruksort.blogspot.se
queenofkammebornia.se
minimalisterna.se
notbuying.blogspot.se
rensaut.nu
ekomammaistan.wordpress.com

Och ALLA andra som vill!!

/A
Mia Arp
2013-11-25 @ 13:41:05
URL: http://www.hippiechic.blogg.se

Jag har ingen TV!

Helt enkelt för att den liksom inte behövs. Har jag en tyst minut läser jag hellre en bok eller ett magasin. Det går så mycket onödig tid på zappande. Finns det någon film jag vill se så hyr jag den och tittar på datorn. Jag och min man är så himla glada för detta beslut att inte ha någon TV, något jag starkt kan rekommendera!
Kram, Mia
www.hippiechic.blogg.se

Svar: Det blir verkligen ett lyft för inredningen utan tv kan jag tycka. Så blir det mindre damm med färre elektriska apparaten = enklare städinsats! =)
mindreprylar.blogg.se

Jeanette Sandelin
2013-11-25 @ 15:12:38
URL: http://litenbruksort.blogspot.se

Jag har inte många köksapparater.
"BARA" brödrost, micro o elvisp.

Svar: Jag har gjort mig av med micron för ett tag sen faktiskt. Fungerar utmärkt utan också. Rostat bröd äter vi så sällan att det funkar att köra i ugnen de få tillfällen det behövs. Kaffebryggaren är helig däremot =)
mindreprylar.blogg.se

Madeleine
2013-11-25 @ 15:13:14
URL: http://whitemaskgirl.wordpress.com

Vilken intressant blogg! Jag måste läsa mer senare. Själv har jag ingen TV, då jag tycker det är otroligt tråkigt med TV. Jag kan sitta still i en halvtimme, sen får jag myror i benen och måste gå och göra något annat.

Har dock en smartphone tyvärr. Inget eget val, utan jag tappade min gamla mobil i ett dike (något som händer mig alltför ofta) och när jag skulle köpa en ny fanns det bara smartphonar i affären. Känns lite onödigt, men fina bilder tar den. Annars ringer jag mest bara med den.

Svar: Kul att du gillar bloggen. Jag funderar också på vad som händer den dag min "vanliga" mobil slutar fungera =)
mindreprylar.blogg.se

Mångmamma
2013-11-25 @ 16:44:07
URL: http://hemsktmycketbarn.blogspot.se

Kul utmaning!
Jag har inte heller någon tv, aldrig ägt en hushållsassistent och vägrar ha elektrisk adventsbelysning.
Tycker det är galet slösaktigt att ha stjärnor och stakar i varje fönster även om det är mörkt som i en säck ute.
Däremot hugger vi egen gran i egen skog och tänder levande ljus i till jul.
Och levande ljus eldar jag vansinnigt mycket av, även egenstöpta!

Svar: Jag är lite kluven till adventsbelysning, det skapar onekligen en julig känsla, men får också dåligt miljösamvete av resursslöseriet.
mindreprylar.blogg.se

Eva
2013-11-29 @ 08:40:06
URL: http://www.rensaut.nu

Tack för utmaningen! Det var inte helt självklart vad jag skulle välja, jag tycker att vi har rätt många onödiga prylar! Först tänkte jag på SodaStream-maskin men kanske den kan ha sin poäng om det gör att man inte köper hem vatten på flaska. Så igår när jag var hos frisören fick jag presenterat för mig en pryl som jag tycker är totalt onödigt: En mascara med lampa i! Jag trodde att det var ett skämt men min frisör försökte sälja in den genom att säga att den är jättebra när man ska måla ögonfransarna i mörkret. (Jag köpte den inte :-) Och sen när mascaran tar slut så får man slänga den med lampan och litet batteri!! Kram Eva!

Svar: Tack för svar! Det lät onekligen som en onödig grej.
mindreprylar.blogg.se

Omedvetenellermedvetenkonsumtion

Kul utmaning!
Läste hos Eva att hon inte har någon mascara med inbyggt ljus. WOW! Man blir lite "imponerad" över vad det finns för prylar...!
Jag hör också till skaran som inte har någon tv. Men det blir visst vanligare förstår jag. När jag växte upp var det ett väldans hallåande om att vi inte hade tv. :)
Sedan har jag haft tv under en period, men gått ifrån det igen.
Trevlig helg!
//K

Svar: Man upptäcker ganska snart när man börjar rensa ut prylar hur lite man faktiskt behöver tycker jag. TV:n har nog i viss mån börjat spela ut sin roll tror jag.
mindreprylar.blogg.se

Omedvetenellermedvetenkonsumtion

Åh, kommer på, när jag läser kommentarerna, att jag inte har en hel del prylar som många andra har...
Brödrost. Mikrovågsugn. Kaffebryggare. Elvisp.
Däremot har jag matberedare, mixer och stavmixer... Lite kaka på kaka kanske, men jag använder dem till olika saker.
Något som däremot hänger löst är råsaftcentrifugen som jag fick i present för ca 15 år sedan. Jag har periodvis använt den jättemycket, men nu var det längesedan, pga att jag tycker det är för mycket jobb att diska den. (har inte diskmaskin.)
Nåja, tåls att tänka på, tills jag får ett ryck och rensar ut ur köksskåpen! :-)

Svar: Jag har alltid varit nyfiken på vad som utmärker en råsaftscentrifug, alltså vad klarar den av som inte matberedaren klarar? Vi hade mixer och stavmixer innan senaste flytten, men det vara bara stavmixern som kvalificerade sig vidare efter flytten =)
mindreprylar.blogg.se

Minimalisterna
2013-12-02 @ 22:02:07
URL: http://minimalisterna.se/

Tack för en jätterolig utmaning! :) Vi behövde fundera lite men här kommer vårt svar.

Pryl vi inte har: Bil

Motivering: Vi har inga barn som ska skjutsas till aktiviteter, vi kan åka kommunalt till jobbet, liksom till majoriteten av våra vänner. Mataffär finns på gångavstånd liksom gym och löpspår. Detta har gjort att vi inte anser oss behöva den stora kostnaden som en bil medför, även om det samtidigt skulle innebära en större frihet på många sätt.

Några andra vanliga prylar vi heller inte har är: Kaffebryggare, hushållsassistent/matberedare, äggklocka, våffeljärn och smörgåsgrill.

Ett längre inlägg kring detta kommer på vår blogg framåt helgen ;)

Svar: Miljömässigt är det ju faktiskt VÄLDIGT bra att avstå från bil, ju fler som gör det desto bättre. Vi får en del kommentarer då vi har småbarn och inte heller innehar en bil, inte sällan av folk som har TVÅ bilar i sin ägo =) Men som sagt, det går ju utmärkt att klara sig utan. Jag läste på någon blogg för något år sedan att en "medelbil" kostar ca 3000 kr i månade om man räknar in alla utgifter för inköp och underhåll, då tror jag inte bensinen var medräknad ens. Så jag brukar tänka, vill vi betala ca 36 000 kr per år enbart för att inneha bil - då är svaret rätt enkelt!
mindreprylar.blogg.se

Jenny / Ekomamma i stan
2013-12-03 @ 22:26:21
URL: http://ekomammaistan.wordpress.com

Hjälp! Har funderat och funderat och kommit på att vi nog har det mesta, hur går det ihop med att vi ska leva miljövänligt? Fast i och för sig har vi ingen bil som kanske är något som många andra har, i alla fall barnfamiljer. Trodde inte att det var så ovanligt då vi bor ganska centralt, men när vi skulle besöka en lekplats lite längre bort med några mammor i området visade sig att vi var de enda som inte skulle ta bilen...

Svar: Bil är ju verkligen en bra grej att avstå! Vi kör med cykelkärra så länge det är väder för det. För storhandling och då biltransport är nödvändigt/smidigt brukar vi låna en bil av våra föräldrar.
mindreprylar.blogg.se

Händelsevis
2013-12-06 @ 23:28:11
URL: http://handelsevis.wordpress.com

Vilken kul utmaning! Jag bara måste komenteta fast jag sällan gör det :-)
Vi har visserligen inte heller bil, elvisp, våffeljärn eller sodastream men det jag fått höra mest det senaste är att det är så konstigt att vi inte har en babysitter eller bumbo eller g

Händelsevis
2013-12-06 @ 23:31:10

Gåstol eller något sånt för bebisen att sitta i. Inte ens ett babygym till min mammagrupps stora förskräckelse! Det är galet vad mycket prylar det finns till de små!
//händelsevis som ber om ursäkt för delad komentar

Svar: Haha, jo baby-prylar är en avdelning för sig! Vi har ratat gåstol då jag tycker det känns lite onaturligt för gångutvecklingen, och bumbo kan man väl verkligen bara använda en kort tid. Även babysitter har ju kort användningstid, men där har vi lånat från kompisar. Många babygrejer passar ju dock utmärkt att köpa på Blocket och sen sälja vidare till samma pris eller något mindre.
mindreprylar.blogg.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

mindre prylar

Ett enklare liv med upplevelser i centrum, istället för prylar. Att våga gå sin egen väg, och att inte låta sig påverkas av andras åsikter om sig själv. Ett liv med mindre sysslor, där tid frigörs för att ägnas åt dom man älskar och det man älskar. En viktig del i detta är minskad och medveten konsumtion. Det finns ingen billig mat, inga billiga saker. Priset är det samma och betalas av någon, någonstans.

RSS 2.0